Egy fenntarthatóbb holnap...

avagy hogyan hasznosítja újra

2016. 10. 14.
A gyurmafigurák készítése sok gyerek kedvenc időtöltése, akik éveken át gyúrják és újra meg újra felhasználják a képlékeny anyagot. Kissé fejlettebb formában a Ford ugyanezt az ötletet alkalmazta az agyagnál is, amiből a holnap autóit mintázzák meg: megformázzák, újra átformázzák, majd újra feldolgozzák, és ez utóbbi lépéssel évente mintegy 2.500 kilogrammnyi gyurmát takarítanak meg. Bár a Ford digitális formatervezést és egyéb modern technológiákat is alkalmaz, az autók életnagyságú modelljének elkészítése még mindig kulcsfontosságú lépés a kreatív tervezési folyamatban, hiszen a dizájnerek ennek révén könnyebben azonosítják az esetleges apró hibákat a jármű karosszériáján és utasterében.

A Ford által újrahasznosított agyag túlnyomó része a marási folyamatból származik, amikor a dizájnerek egy gép segítségével faragják ki az autó kontúrjait. Mivel a modell felületének tökéletességét még egy homokszem is tönkreteheti, a formázás közben lehulló agyagforgácsokat gondosan összegyűjtik. A forgácsok ezután egy feldolgozó gépbe kerülnek, ami kizárólag a Ford különleges összetételű agyagjának feldolgozására készült, és semmilyen más anyaghoz nem használható. A gép keverőfejei összepréselik, és homogén anyaggá keverik az agyagot, kiszorítva belőle az összes légbuborékot. Az agyag ezután áthalad egy csövön, amit pontosan annyira melegítenek fel, hogy a rajta átpréselt anyag elég képlékennyé és masszívvá váljon a további formázáshoz.

Bár a digitális szoftver és az új szkennelési technológia látványosan forradalmasította a formatervezést, még mindig az agyag a legjobb megoldás arra, hogy apró változásokat eszközöljenek egy autó dizájnján. Egy kicsinyített vagy digitális modellen bizonyos dolgok egyszerűen nem látszanak elég jól, ám egy életnagyságú modellen még az apróbb problémás területek is jól azonosíthatók – például az övvonal élének mélysége vagy a motorháztető domborításának mértéke. A Ford számítógéppel tervezi meg új modelljeit; az így kialakított formákat agyagba faragják, majd kézi munkával tökéletesítik, aztán az új formát beszkennelik, és visszatáplálják a gépbe.

“A számítógépek általában egy-egy önálló felhasználó ötletén dolgoznak, ám az agyagmodellek formázásához több ember együttműködése kell,” mondta el VandenBrink, a Ford dearborni tehergépjármű-stúdiójának vezető modellezője. “A csoportos beszélgetés, a közös ötletelés mindig remek módszer az együttműködéshez, és az agyagmodellezés ugyanezt jelenti a dizájnerek számára. A modellt mindenki láthatja, és a tervezők együtt találhatják ki, hogy formálhatnák még tökéletesebbé az autó külsejét.”


Márkakereskedés hírei

Aktuális ajánlatok

Legfrissebb akciók Sándor Service Kft.

Márkakereskedés hírei

Legfrissebb hírek Sándor Service Kft.