Ford-Álcázó matricák

2021. 10. 08.

Optikai csalódás: hogyan terveztek a Ford dizájnerei olyan álcázó festést, ami segít elrejteni az új generációs Ranger formáit?

MELBOURNE, Ausztrália, 2021. október 7. – Álcázó matricák keszekusza mintázattal és örvénylő színekkel: az autógyárak sok energiát fektetnek abba, hogy megvédjék szupertitkos prototípusaikat a kíváncsi tekintetektől.

Ezeket a mintákat kifejezetten úgy tervezik, hogy összezavarják a szemet, így az ipari kémek nem tudják kilesni az autók igazán fontos, meghatározó formai megoldásait.

A Ford legújabb álcafestését a Bronco R Baja versenygép fényezése és a hegyvonulatok sziluettje ihlette. A tervezők több száz kék, fekete és fehér blokkból állították össze a pixeles mintázatot, ami összekuszálja a még fejlesztés alatt álló autó összképét. Bár a Ford nem próbálja titkolni, hogy ez itt az új Ranger (hiszen még a #NextGenRanger hashtag és több QR-kód is ott látható a karosszérián), de a márka egyelőre nem szeretné a maga teljességében megmutatni a jármű végleges formáját.

Az ausztráliai Melbourne-ben működő Ford Formatervezési Központ csapata által tervezett minta érdekessége, hogy olyan optikai csalódást kelt, ami miatt nappali fényben nagyon nehéz kivenni az egyes külső formai elemeket, éjszaka pedig tükröződő felületek rejtik el az autó formavilágát.

“Olyan álcázást rendeltek tőlünk, amivel tisztán látható, hogy ez itt az új Ranger, ugyanakkor mégsem látható jól az autó,” mesélte Leigh Cosentino, a Ford Ausztrália formatervezési igazgatója.

“Az ötletet az a mintázat adta, amit a Ford a Baja futam versenyautóin használt. Mivel magam is nagy motorsportrajongó vagyok, képtelen lennék figyelmen kívül hagyni egy ilyen gépet,” tette hozzá Lee Imrie, a Ford Ausztrália dizájnere, aki megalkotta ezt a sikeres mintát.

Leigh Cosentino szerint a feladat túlmutatott a fémlemezek domborulatainak egyszerű elrejtésén. “Olyan dinamikus és izgalmas dizájnt kerestünk, ami felkelti a figyelmet a #NextGenRanger iránt, ugyanakkor nem egy katonai terepmintának tűnik. Így végül egy olyan megoldást választottunk, ami alul sűrűbb, majd felfelé haladva szinte szétszóródik; ez vizuálisan izgalmas, és a mozgás érzetét kelti. Ez nem egy szokásos, statikus álcafestés.”

“Ezen a mintán nincsenek olyan vonalak, amelyek illeszkednének a karosszéria vonalvezetéséhez, így láthatatlanok maradnak az autó domborulatai, formái és ívei,” magyarázta el Lee Imrie. “Azt akartam elérni, hogy megzavarjam a tekintetet, és így ne lehessen egy-egy adott vonalra koncentrálni; a színfoltok pedig tovább erősítik ezt a hatást.”

Persze itt nem csupán a szemet elkápráztató mintázatról van szó. Bár Imrie azt mondta, hogy az ötlet a Bronco R versenyautótól származik, valójában maga az új generációs Ranger is erős ihletet adott a munkájához.

“45 fokban elforgatott négyzetekkel kezdtem a tervezést: szétszórtam őket a felületen, aztán megpróbáltam egy hegyvonulat ismétlődő sziluettjét kialakítani, ami hűen tükrözi az új generációs Ranger kalandra termett karakterét. Ha távolabbról szemléljük, tisztán látszik, hogy ez az autó szinte egy a természettel,” mondta Imrie.

A csapat két hónapot töltött a digitális hatású minta kidolgozásával és tesztelésével. Az álcázó matricát műanyag fóliára nyomtatták, és két rétegben vitték fel az autóra. Az egész autót lefedő, kék, fekete és fehér téglalapokkal díszített réteget ugyanúgy ragasztották fel, mint a szokásos autófóliákat. A második, fényvisszaverő réteget azonban – ami száz különálló tükröződő elemet tartalmaz – kézi munkával vitték fel a karosszériára.

A matricázás még idén lekerül az új generációs Rangerről.

Mindeközben a Ford mérnökei külső tesztutakra viszik az autót, és aki megpillantja, az beszkennelheti a rajta látható QR-kódot, amivel feliratkozhat az új generációs Ranger hírlevelére.

Időpontfoglalás

A Ford Motor Company

A Ford Motor Company globális vállalat, amelynek központja a Michigan állambeli Dearborn. A vállalat tevékenységi köre a Ford személyautók, haszongépjárművek, városi terepjárók (SUV) és elektromos hajtású autók, valamint a Lincoln luxusautók tervezése, gyártása, értékesítése, szervizelése és a velük kapcsolatos szolgáltatások biztosítása. A vállalat a Ford Motor Credit Company révén pénzügyi szolgáltatásokat is nyújt. A Ford vezető szerepre törekszik az elektromos autók, az önvezető járművek és a mobilitás területén. A Ford mintegy 199.000 embert foglalkoztat világszerte. Amennyiben több információra van szüksége a Fordról, termékeiről vagy a Ford Motor Credit Company vállalatról, kérjük, keresse fel a www.corporate.ford.com vagy a www.ford.hu honlapot.

A saját tulajdonú vállalatokban körülbelül 53.000 alkalmazottat, az összevont, illetve nem összevont közös vállalkozásokkal együtt pedig mintegy 67.000 embert foglalkoztató Ford Európa felel a Ford márkához tartozó autók gyártásáért, értékesítéséért és karbantartásáért Európa 50 piacán. A Ford Motor Credit Company mellett a Ford Európa üzleti tevékenysége magában foglalja a Ford Ügyfélszolgálat és 24 gyártóüzem (16 saját tulajdonú vagy összevont közös vállalat és 8 nem összevont közös vállalkozás) működtetését. Az első Ford autókat 1903-ban szállították Európába – ugyanabban az évben, amikor a Ford Motor Companyt alapították. Az európai gyártás 1911-ben indult meg.


Márkakereskedés hírei

Aktuális ajánlatok

Legfrisebb akciók Sándor Service Kft.

Márkakereskedés hírei

Legfrissebb hírek Sándor Service Kft.



Vélemények