2021. 02. 19.

Az automata váltók térhódítása

Manapság egyre elterjedtebbek Magyarországon is az automata váltók, bár sokan még mindig idegenkednek tőle. Tény, hogy a korai típusok még nem ütötték meg azt a szintet, amit a manuális váltókhoz szokott közönség kényelmesnek mondott volna, de mára modernebb darabok nem váltanak lassabban, és nem is fogyasztanak többet manuális társaiknál.

A legelső automata váltót a Sturtevant-fivérek alkották meg Bostonban. Ebben még csak két előremeneti- és egy hátrameneti fokozat volt, ami a motor fordulatszámától függően kapcsolt magasabb illetve alacsonyabb fokozatba. Sajnos azonban a korabeli technológia nem tette lehetővé a sorozatgyártást, anyagminőségbeli problémák léptek fel, emiatt nem is robbant be a Sturtevant-fivérek találmánya.

Ezen a téren is újított Ford.

Henry Ford nagyon nem volt megelégedve a korban használatos manuális váltókkal, durván váltottak, és egy óvatlan mozdulattal ledarálhatta a figyelmetlen sofőr a váltó fogaskerekeit. Ford Galamb Józsefet bízta meg az automata váltó megalkotásával, aminek fő kritériumai kellett hogy legyenek a gazdaságos gyárthatóság, a könnyű kezelhetőség, a kis méret és a hosszú élettartam.

Ahhoz, hogy a Galamb József által tervezett automata váltó valóban sikeres lehessen (és ellentétben a Sturtevant-fivérek váltójával, sorozatgyártásba is kerülhessen), a metallurgia, vagyis a kohászat területén kellett új eredményeket elérni. Henry Ford szerencsére kapcsolatban állt J. Kent Smith-szel, aki 1901 óta folytatott kísérleteket, vanádiummal ötvözte az acélt. Ugyanis már 2 ezrelék vanádium hozzáadása az acélhoz is több mint 5-ször jobb eredményt ad dinamikus igénybevételekkel elleni ellenállás esetén, mint az ötvözetlen acélnál. Ford szabadalmaztatta végül a króm-vanádium ötvözeteket, amivel sikerült a T-modell súlyát a kortársaihoz képest csökkenteni, és tartósabb alkatrészeket tudtak létrehozni.

Végül 1909. augusztus 10-én nyújtotta be a szabadalmi hivatalba Henry Ford a Galamb József által feltalált automata váltót. A bolygóműves váltó nem csupán az autókban, hanem a repülőgépiparban is elterjedt, kis tömege és megbízhatósága miatt. Valójában azonban ez a váltó sem volt teljesen automata, ugyanis a váltást a vezetőnek kellett irányítania pedálokkal, de így is jelentős előrelépés volt a korábbi bonyolult váltókhoz képest.

A ma már történelemnek számító kezdetek kori fejlődést követően az iparág számos szereplője becsatlakozott az automata váltó fejlesztésekbe, ami rövidesen már versennyé vált.

2020-tól a Ford már számos új modelljében fejlett 10 sebességes automata váltót épít be, amely egyszerre biztosít hihetetlen teljesítményt és alacsony fogyasztást. Érdekessége, hogy a váltó elektronikája együttműködik az autó különböző vezetési módjaival, így azokhoz igazítja a működését. Ráadásul folyamatosan elemzi a körülményeket, és módosítja a beállításait, hogy mindig a lehető legoptimálisabban tudjon működni az városi utaktól az autópályákig. A kormánykerékre szerelt gombokkal manuálisan is irányíthatja, így az irányítás és a Mustang elképesztő ereje mindig az Ön kezében marad.


IdőpontfoglalásTovábbi információ


  • Kövessen minket a Facebookon




Márkakereskedésünk hírei




Feltételek Adatvédelem Állásajánlatok